Als ik aan kinderen uitleg wat mijn werk is, dan snappen ze
het niet.
Mensen leren praten???
Ze praten toch de hele dag met elkaar!
Ze praten toch de hele dag met elkaar!
Dat is waar, maar zeggen ze ook wat ze willen zeggen en
begrijpen ze ook wat de ander zegt?
Vervorming in communicatie
Ieder van ons heeft een eigen UNIEK model van de wereld.
Sinds onze geboorte hebben we gebouwd aan onze verzameling van ervaringen. We
hebben er conclusies aan gekoppeld, overtuigingen, normen, verwachtingen, teleurstellingen,
angsten, schaamtes,...
In fysieke realiteit vind je geen schaamte, ook geen
teleurstelling, enz. Je vindt er alleen maar feiten. Maar wij reageren niet op
de feiten. Vanuit ons model van de wereld, geven wij een persoonlijke betekenis
aan deze feiten. Daar reageren we op.
Bijvoorbeeld: als je partner rommel laat in huis, reageer je
dan op de rommel of op de betekenis ‘hij/zij weet toch dat ik het toch zal
opruimen...ggrrr’
Of als je in de file staat. Krijg je dan stress van de file?
Of eerder van de gedachte dat je wel iets anders met je tijd zou kunnen doen...
Wat heeft dit nu met communicatie te maken?
Communicatie is zelden een uitwisseling van FEITEN. Het is
eerder een delen van onze MENING over de feiten. Om die mening vorm te geven,
gebruiken we woorden.
En de volgende uitdaging die we hierbij tegen komen, is dat we ook nog eens onze eigen persoonlijke invulling geven aan woorden.
En de volgende uitdaging die we hierbij tegen komen, is dat we ook nog eens onze eigen persoonlijke invulling geven aan woorden.
En zo gebeuren dit soort zaken....
Als
jij woorden hoort (of leest zoals nu), dan vorm je in jouw model van de wereld,
jouw eigen beeld rond deze woorden.
De cruciale vraag is, is jouw beeld hetzelfde als het beeld dat de zender in zijn hoofd heeft?
De cruciale vraag is, is jouw beeld hetzelfde als het beeld dat de zender in zijn hoofd heeft?
Het
kan voor een enorme tijdswinst en soms ook financiële winst zorgen, als je dat
durft te checken!
Begrijp
ik het goed... dat je graag een ding wilt met 3 plankjes en 2 touwen?
Dan
krijgt de klant nog de kans om bij te sturen...
In
bovenstaand voorbeeld gaat om het bepalen van de wensen van de klant, dat is
het doel van het gesprek.
·
Voordat je gaat communiceren, is het handig te weten wat je
DOEL is van je gesprek.
·
Hoe zal je weten dat dit doel is bereikt?
·
Tijdens je communicatie is het belangrijk af en toe te
checken of je het doel ook bereikt.
Wanneer communicatie geslaagd is...
Vaak hoor ik de uitspraak ‘ja, ik moet daar eens over babbelen’
Dat is geen duidelijk doel.
De vraag is ‘wat wil je dat de uitkomst is van je gesprek?’
Dat is geen duidelijk doel.
De vraag is ‘wat wil je dat de uitkomst is van je gesprek?’
Als je niet weet waar je naartoe wilt, dan kan je moeilijk
bijsturen en weet je ook niet wanneer de communicatie voorbij is.
Er zijn verschillende mogelijkheden wat doelstellingen van
communicatie betreft:
·
Soms vertel je iets, gewoon om het met een ander te delen
·
Soms vertel je iets omdat het voor jou echt belangrijk is
dat de ander weet hoe jij erover denkt
·
Soms vertel je iets omdat je wilt dat de ander rekening
houdt met jouw wensen en dus ook zijn gedrag verandert
·
Soms wil je niets vertellen maar wil je iets weten van de
ander
·
Soms wil je een duidelijke instructie krijgen van de ander
·
...
Als
jij wilt weten of je communicatie geslaagd, moet je op voorhand weten wanneer
die voor jou geslaagd zou zijn! Dan kan je daar naartoe werken.
Neem
nu eens even de tijd voor deze voorbereiding.
Wat is het eerst volgende gesprek dat jij zult hebben dat belangrijk is voor jou?
Wat is het eerst volgende gesprek dat jij zult hebben dat belangrijk is voor jou?
Wat
is de reden dat je dit gesprek aan gaat?
Met wie ga je praten, waar ga je dat doen?
Met wie ga je praten, waar ga je dat doen?
Wat
wil je bereiken door deze communicatie?
Wat
moet je aan het eind van dit gesprek horen of zien omdat jij op dat moment zou
weten dat je communicatie geslaagd is?
Maak
een duidelijk beeld van deze uitkomst!
Evalueer
na het gesprek.
Heb
je in de werkelijkheid hetzelfde resultaat behaald als je vooraf had
voorgesteld?
Het tweede element dat bijdraagt aan geslaagde communicatie, is dat je een sfeer van vertrouwen en respect creëert.
Als jij in je achterhoofd houdt, dat de ander RECHT heeft op zijn eigen mening, dan kan je daar makkelijker respect voor tonen.
Communicatie gaat niet over je gelijk halen. Communicatie gaat over wederzijds begrip.
Communicatie gaat niet over je gelijk halen. Communicatie gaat over wederzijds begrip.
Begrijpen wil niet zeggen dat je het met elkaar eens bent.
Iemand willen begrijpen betekent dat je nieuwsgierig bent naar wat er leeft in zijn of haar model van de wereld.
Het is niet of - of.
Er is niet één van jullie die gelijk heeft. Vanuit jullie model van de wereld, hebben jullie allebei gelijk. Twee meningen kunnen naast elkaar staan. Dan wordt het én én.